Duende Art Projects organiseert nog tot 3 juli 2022 zijn tweede expositie, ‘Unsettled’, in het verlaten 14 de eeuwse Zwartzustersklooster in het historisch centrum van Antwerpen. Met ‘Unsettled’ toont deze nieuwe galerij een bijzondere mix van klassieke Afrikaanse kunst naast nieuw werk van 9 toonaangevende hedendaagse Afrikaanse kunstenaars om zo bezoekers te raken en met een frisse blik naar Afrikaanse kunst te laten kijken.
Met het bezoek kunt u ook een kijkje nemen in het klooster dat vroeger nooit toegankelijk was.
Gesprek met Bruno Claessens van Duende Art Projects
Welkom in het voormalige Zwartzustersklooster, een 14e-eeuws gebouw in het historisch centrum van Antwerpen. Altijd gesloten geweest voor het publiek, maar sinds kort eigenlijk in erfpacht gegeven aan een vastgoedontwikkelaar, LIFE, en zij gaan het volledig omvormen tot een groot cohousing-project. Het is historisch erfgoed, dus alles is beschermd, natuurlijk de nodige vergunningen moeten aangevraagd worden en in de tussentijd heeft LIFE beslist om hier een aantal ruimtes te creëren voor kunstenaars als atelier en kan ik in de achterste vleugel mijn galerij project lanceren en doe ik nu mijn tweede tentoonstelling voor Afrikaanse kunst.
Wat is dat voor een galerij?
De naam van mijn galerij is Duende Art Projects, Duende komt eigenlijk uit het Spaans. Het komt van de Flamenco en het is zo het moment van inspiratie, van ontroering en het kippenvel-moment tijdens een Flamenco optreden en dat wil ik eigenlijk ook bereiken met mijn galerij, die zo laagdrempelig mogelijk wil zijn en ik wil mensen ook inspireren, raken met kunst die ze nog niet kennen en ik richt mij daarbij op kunst van het Afrikaans continent en wat heel bijzonder is aan mijn galerij is dat ik zowel hedendaagse kunst zoek als traditionele Afrikaanse kunst, dus zowel traditionele maskers en beelden, als hedendaagse werken, voornamelijk schilderijen. Ik doe nu mijn tweede expositie ‘Unsettled’ met werk van 9 hedendaagse kunstenaars. Het thema is ‘Unsettled’ en ik denk dat iedereen wel begrijpt dat de laatste twee jaren een beetje unsettling waren en kunstenaars die zitten altijd zo op het scherp van de snede, dus dat wil ik met deze expositie een beetje tonen.
Het is ook een combinatie van bekende en onbekende kunstenaars …
Ja inderdaad, er zijn sommige kunstenaars die al wereldberoemd zijn, maar ik wil ook met mijn galerij een platform bieden aan kunstenaars die een beetje onder de radar zitten, bijvoorbeeld, we hebben Mulugeta Tafesse, een kunstenaar die al 30 jaar in Antwerpen woont, een Ethiopiër die bekend is bij een beperkt publiek, ongelofelijk mooi kan schilderen, u wilt zijn schilderijen zeker komen ontdekken en heel mooi is dat … hij combineert de Afrikaanse, zijn Afrikaanse Ethiopische roots eigenlijk met de Westerse kunstgeschiedenis. Dus heel mooi impressionistische schilderijen, een portretten-reeks van zijn moeder en eigenlijk een beetje een halve Antwerpenaar geworden met de jaren.
Duende is ‘raken’, worden de mensen die hier komen, ook geraakt door die kunst?
Ik had een heel mooi moment vorige week, iemand die letterlijk zijn kippenvel kwam tonen, die zo geraakt werd, dat hij zei ‘ja kijk ik heb echt kippenvel wat dit werk gekregen’ en dat was heel erg ontroerend, want dat is echt ‘Duende’, en ik probeer, … ik heb heel veel aandacht gegeven aan de scenografie zoals je wel zal zien, kunst is een ervaring, kunst moet raken en het is meer dan decoratie. Het hoeft niet per se esthetische te zijn, zolang je er maar geraakt door wordt.
Het is een tijdelijke tentoonstelling, wat gebeurt er daarna met jouw galerij?
De expo loopt voor 6 weken, we zijn nu halfweg, het loopt nog tot 3 juli telkens van donderdag tot zondag, ik wil echter een momentum creëren en dan in het najaar waarschijnlijk gaat de renovatie van het pand van start gaan, dus gaat het voor een aantal jaren gesloten zijn. Het is dus nog een unieke kans om voor het eerst het Zwartzusterklooster en zijn tuinen hier te komen ontdekken.
Tentoongestelde hedendaagse kunstenaars:
Beatrice Wanjiku (Kenya), Tuli Mekondjo (Namibië), Tewodros Hagos (Ethiopië), Mulugeta Tafesse (Ethiopië), Admire Kamudzengerere (Zimbabwe), Thierry Oussou (Benin), Mostaff Muchawaya (Zimbabwe), Aimé Mpane (D.R. Congo) en Lilian Mary Nabulime (Uganda).
Tentoongestelde klassieke Afrikaanse kunst:
een belangrijk Ijo beeld (Nigeria), een Kongo nagel krachtbeeld (D.R. Congo), een twee janus Ekoi helmmaskers (Nigeria), twee Ibibio ziektemaskers (Nigeria), een herontdekt Pende ziekte-masker (D.R. Congo) en nog veel meer.
© Aantwaarpe 2022