6.2 C
Antwerpen
woensdag, december 8, 2021

Antwerpenaar experimenteert meer met onbekende keukens sinds coronacrisis

Dat we sinds de pandemie meer online eten bestellen heeft ons eetpatroon gevarieerder en exotischer gemaakt, zo blijkt uit onderzoek bij 1000 Belgen door iVox in opdracht van Takeaway.com*. 19% bestelt online net om te kunnen variëren of een andere keuken te ontdekken. Bijna de helft kiest dan ook altijd voor nieuwe, trendy restaurants en voor 30% mag het hierbij zo exotisch mogelijk zijn. Ook gezond eten is belangrijk: voor 43,6% gaat gezond eten perfect samen met online bestellen.

Antwerpenaar experimenteert meer met onbekende keukens foto ©Coopr en Takeaway
Antwerpenaar experimenteert meer met onbekende keukens foto ©Coopr en Takeaway

Andere keukens

Hoewel de top 5 meest bestelde keukens bij de Antwerpenaren nog uit de meer bekende Italiaanse 37%), Chinese (27%), Turkse (10%), Japanse (5%) en Franse (3%) keukens bestaat, willen we toch steeds meer onbekende keukens ontdekken. Zo willen we ons ook wel eens wagen aan Thais (12%), Spaans (9%), Japans (9%), Vietnamees (8%) of Grieks (6%).

Dat onze interesse in nieuwe keukens versterkt wordt door de crisis, is logisch volgens trendwatcher Herman Konings: “Het lijkt wat tegenstrijdig, maar een grote crisis leidt doorgaans tot een grotere aandacht en meer ontvankelijkheid voor het onbekende. Naarmate we ons meer (moeten) terugtrekken, verruimen we juist meer onze geest. Onze huizen zijn immers ‘safe havens’ waar we meer openstaan voor het onbekende, het experimentele en het verrassende: we kunnen hier zonder schaamte, moeite of financieel verlies alles proberen wat we willen.”

Trendy variaties en concepten

Niet alleen variatie in andere keukens interesseert ons, ook nieuwe concepten slaan aan. 50% wil graag variaties op takeaway-gerechten ontdekken, zoals bijvoorbeeld hamburgers of pizza met verrassende ingrediënten. En ook vegan opties trekken aan: 36% kiest wel eens voor dit alternatief. Ook staat online eten bestellen voor 43% niet langer per definitie voor ongezond eten. 69% zegt op een etenbestelsite best zijn gading te vinden voor een gezond eetpatroon.

Takeaway.com ziet de populariteit dan ook boomen van restaurants die op zulke vernieuwende concepten inspelen, zoals Frites Atelier (dat de meest gewaagde combinaties maakt met frietjes), Greenway (de veggiepionier die naast volledig vegan en vegetarische gerechten ook eigen restaurants heeft), Fitchen (dat ‘fast fit food’ aanbiedt) of 8Tea5 (voor trendy bubble tea).

Antwerpen versus Brussel

Kijkend naar de data opgehaald bij de Antwerpenaren is het de Brusselaar die meer online eten bestelt sinds de pandemie (51% vs 31%). De belangrijkste reden voor de relatief grote stijging in beide steden is voor de Antwerpenaar het gemak, doordat het een comfortabel alternatief is voor een fysiek restaurantbezoek. Voor de Brusselaar is dat er nu meer keuze is aan gerechten en restaurants bij eten bestelsites zoals Takeaway.com dan voor de pandemie de belangrijkste reden, de 2de belangrijkste voor inwoners uit Antwerpen. Ook blijkt dat zowel de Brusselaar (45%) als de Antwerpenaar (46%) procentueel bijna even vaak aantoont zoveel mogelijk nieuwe en trendy gerechten uitprobeert, maar dat vooral de Brusselaar geïnspireerd wordt om eens iets anders te bestellen om variatie in hun eetpatroon te brengen (Brussel 55,3% vs Antwerpen 40,9%). Dat blijkt ook uit het feit dat 78,4% van de inwoners uit Brussel aangeven meestal tot altijd iets anders bestellen dan de Belgische keuken (vs Antwerpen 64,8%).

*Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Coopr – Takeaway tussen 3 en 7 november 2021 bij 1.000 Belgen, representatief op geslacht, taal, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1.000 Belgen bedraagt 3,02%.

(bericht en foto’s © Coopr – Takeaway)

Ook interessant voor jou

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Social Media

471FansLike
582VolgersVolg
91AbonneesAbonneer

Nieuws