6.2 C
Antwerpen
woensdag, december 8, 2021

Eerste nieuwe tram in Antwerpen gearriveerd

Op de stelplaats PAL aan de Noorderlaan is deze nacht het allereerste exemplaar van 58 gloednieuwe, hypermoderne trams voor Antwerpen aangekomen. Meteen de start van een nieuw hoofdstuk in de Antwerpse tramgeschiedenis. De nieuwe trams zullen oude PCC-trams vervangen. Vanaf nu tot eind 2024 worden er gemiddeld 1 à 2 nieuwe trams per maand verwacht. Tussen de 58 nieuwe trams zitten ook 18 tweerichtingstrams.

Ondanks het nachtelijke tijdstip ging de aankomst van de nieuwe tram niet onopgemerkt voorbij. Een ruim 31 meter lang tramvoertuig dat op een oplegger door de Antwerpse straten manoeuvreert is dan ook een uitzonderlijk gebeuren. De nieuwkomer heeft er sowieso een spectaculaire eerste tocht opzitten. De nieuwe trams worden gebouwd bij tramfabrikant CAF in het Spaanse Zaragoza, en moeten dus ruim 1.700 kilometer verderop worden geleverd. De eerste nieuwe tram voor Antwerpen ging in de haven van Santander aan boord van een cargoschip, om op Belgische grond weer wiel aan wal te zetten. Met spectaculaire beelden tot gevolg. Tenslotte rolt er niet elke dag een enorme tram uit de buik van een zeeschip. Na een korte tussenstop in de haven ging de tram op een oplegger opnieuw op transport voor het allerlaatste stukje van de indrukwekkende reis. Eindbestemming: stelplaats PAL aan de Noorderlaan. De overige 57 trams zullen zowel hier als in stelplaats Deurne hun nieuwe thuis krijgen. De fabricatie en levering van deze 58 trams duurt in totaal zo’n 3 jaar, tot eind 2024.

Moderne, comfortabele trams vervangen oude PCC’s

De start van de levering was eigenlijk pas voorzien vanaf begin 2022, maar door de vlotte samenwerking tussen De Lijn en CAF bleek eind 2021 reeds haalbaar. De Lijn bestelde in 2019, 2020 en 2021 in totaal 58 nieuwe trams voor Antwerpen ter vervanging van PCC-trams. Hierdoor zullen de PCC’s op termijn dus uit het Antwerpse straatbeeld verdwijnen.

De nieuwe, comfortabele en eigentijdse trams, type Urbos100, hebben een moderne look en aerodynamische vormgeving. Ze kunnen tot 180 passagiers vervoeren, en bieden beduidend meer comfort aan rolstoelgebruikers, minder mobielen en reizigers met kinderwagens. Bovendien beschikken ze over een lage vloer, wat het in- en uitstappen aanzienlijk vergemakkelijkt. Verder zijn ze voorzien van airconditioning en zitmeubilair in recuperatieleder. Ze zijn ruim 31 meter lang en evenaren met hun lengte de Hermelijntrams en de kortere Albatrostrams in Antwerpen.

Dit type tram van CAF is populair. De Urbos100 rijdt onder meer reeds rond in grote steden in Nederland, Luxemburg, Frankrijk en de Verenigde Staten. De Lijn betrok haar trambestuurders bij de ontwikkeling van de nieuwe CAF-trams. Dat leidde onder meer tot specifieke aanpassingen van de gebruikersinterface in de stuurcabine.

De nieuwe CAF-trams zullen evenwel pas in de lente van 2022 in exploitatie kunnen. Er moeten eerst diverse grondige testen op het tramnet gebeuren en evenals de nodige overheidsgoedkeuringen worden bekomen vooraleer de nieuwe trams in dienst mogen gaan en dus reizigers mogen vervoeren. Daarnaast moet ook het personeel van De Lijn, zowel chauffeurs als technici, de nodige opleidingen krijgen.

In 2024 eerste tweerichtingstrams
Tot slot is er nog meer goed nieuws voor Antwerpen. De trams die in 2024 arriveren, zullen tweerichtingstrams zijn. Deze trams zijn een primeur voor Antwerpen. Het gaat over 18 voertuigen. Tweerichtingstrams bieden als groot voordeel dat er geen keerlussen nodig zijn, hetgeen de wendbaarheid en inzetbaarheid ten goede komt. Vooraleer het zover is, moeten eerst nog diverse aanpassingen aan het tramnet worden uitgevoerd, zoals de wissels en andere spoorinfrastructuur. Ook het seinsysteem moet worden uitgerust voor tweerichtingstrams.

Eerder werden er aan de kust 48 gelijkaardige CAF-trams geleverd. Deze nieuwe trams -die uitsluitend voor de kust bestemd zijn en geen ritjes in het binnenland zullen maken- kregen zelfs, met de hulp van het grote publiek, een eigen naam, Zeelijner. Voorlopig is er geen naam voorzien voor de CAF-trams in Antwerpen.

FICHE NIEUWE TRAMS ANTWERPEN

  • Benaming: URBOS100
  • Fabrikant: CAF, Zaragoza (Spanje)
  • Reizigerspotentieel: 180 passagiers
  • Zitplaatsen: 54
  • Klapzitjes: 22
  • Gewicht: circa 40 ton
  • Lengte: 31,58 m
  • Breedte: 2,3m
  • Eenrichtingstrams: 40
    Tweerichtingstrams: 18
  • De eenrichtingstrams in Antwerpen zijn koppelbaar

Bericht en foto : © De Lijn

Ook interessant voor jou

1 REACTIE

  1. We hebben al wat ervaring met deze (kust)tram …. mooi, dat zeker wel, maar veel minder aangenaam dan de ALbatros trams. Ook de indeling is “lastig”. Maar … hier spreken we dus over de kusttram waar ik (en mijn echtgenote) langere afstanden doen dan hier in het Antwerpse. Dus vermoedelijk zal mijn kritiek hier minder van toepassing zijn omdat er in het Antwerps tramnet veel meer kortere ritten worden gemaakt. Wat wel zeker is …. deze tram, de kusttram dus momenteel, vertrek steeds met een schokje. Dat hebben de trams hier in Antwerpen, zowel de oude PCC, de Hermelijk, de korte en de lange Albatros niet. Die zijn allemaal samen met de oude kusttram veel comfortabeler wat het vertrekken betreft.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Social Media

471FansLike
582VolgersVolg
91AbonneesAbonneer

Nieuws